سراب ساز سودا ستیز

سراب می سازم و سودا می ستیزم

ای لعنت به تو هالیوود

در اینکه فیلمهای هالیوودی تا خرخره پر شده اند از خالی بندی، موضوعی نیست که کسی بتواند شکی به آن وارد کند. اما فکر می کنید دروغ ترین مسئله ای که در این فیلمها وجود دارد چیست؟

اینکه یک نفر می رود هشتاد نفر را تکه تکه می کند و یک خراش هم بر نمی دارد؟ خیر! خب ممکن است یکی بتواند آنقدر قوی و خوش شانس باشد و در عین حال حریفانش آنقدر چلمن و بی عرضه باشند که هشتاد نفر را به هم گره بزند و هیچ اتفاقی برایش نیوفتد.

اینکه یک نفر از بالای چهل و پنج تا پله قل می خورد و یه کم ناله می کند و بلند می شود به زندگی اش ادامه می دهد؟ خیر! خب ممکن است طرف ستون فقراتش را گالوانیزه کرده باشد یا مثلا جنس راه پله نرم و نازک باشد و انعطاف بدنی طرف هم چست و چابک.

اینکه یک دستگاهی هست که کارهای عجیب و غریب و خفن می کند؟ خیر! خب ممکن است یک زمانی برسد که هزارتا دستگاه ساخته شوند که کارهای عجیبتر و غریبتر و خفنتر بکنند که درست مثل گوزیدن امری بدیهی و پیش پا افتاده بنظر برسد.

اینکه یک نفر از دماغش آتش می آید و یا نگاه که می کند میز و تخته پودر می شوند یا مثلا عنکبوت می شود از ساختمان خودش را آویزان می کند یا مثلا یهو غیب می شود و یک جای دیگر ظاهر می شود؟ خیر! خب مگر شما تمام هفت میلیارد جمعیت زمین را می شناسید؟ ممکن است یکی بلد باشد از این کارها بکند! اشکالش چیست؟ حسودیتان می شود؟

اینکه توی یک مدرسه یا شرکت یا شهر همه خوش تیپ و خوشگل و خوش پوش و خوشحال و خوش هستند و آنوقت قراضه ترین و کج و کوله ترینشان مثلا یک دافی هست که چشمانش را گذاشته اند پشت عینک و یا مثلا آقای مانکنی ست که موهایش را فرق از کنار باز کرده اند؟ خیر! خب ممکن است یک جا باشد که شرط حضور فقط همین چیزها باشد. اصلا شاید آدمها را غربال و درشتهایش را سوا کرده باشند. اصلا اصلاح نسل کرده اند! اینکه شما را اینطور جاها راه نمی دهند حرصتان می گیرد؟ کمی خوددار باشید خب!

اینکه آخر داستان که می شود همه بدها می ترکند و همه خوبها به هم می رسند؟ خیر! بدها بترکند خوب است که! در دنیای واقعی چاق و چله نشسته اند به ریش و پشم ما می خندند، بگذار توی فیلمها لااقل بترکند. خوبها هم که بهم می رسند، نوش جانشان. ما که اینقدر خوب بودیم به عن هم نرسیدیم. خب حتما لیاقتش را نداشتیم، بگذار بقیه حالش را ببرند. بله! به آدم فشار می آید، اما این کجایش خالی بندی ست؟

اینکه چندین اتفاق به یک شکلی کنار هم قرار می گیرند که هر چی نظم و نظام است به گه کشیده می شود و هر چی گه است یهو منظم می شود؟ خیر! احتمالات را نباید فراموش کنید. غیر ممکن نیست. تئوری هرج و مرج را که نمی شود برد زیر سئوال! خب ممکن است شما مریض افتاده باشید خانه، بعد وقتی کون لخت شده اید که بروید حمام، زنگ در خانه تان را بزنند. همان موقع تلفن هم صدا کند و بعد رئیس پشت تلفن باشد و دوست دخترتان پشت در. بعد همان موقع دختر همسایه طبقه بالایی که دارد برهنه حمام آفتاب می گیرد، آنقدر به خودش روغن برنزه بزند که لیز بخورد و بیوفتد روی بالکن شما. آنوقت رادیو هم که روشن است به درخواست یک شنونده آهنگ عاشقانه پخش کند. بعد شما که می بینید دوست دخترتان پشت در است سریع در را باز بکنید و بروید همانطور کون لخت تلفن را جواب بدهید. بعد دوست دخترتان بیاید تو و دختر برهنه همسایه هم بیاید توی سالن و شما هم کون لخت و تلفن در دست و رئیس هم پشت خط. بعد رئیستان بگوید که چرا نیامدی سر کار و شما بگویید مریض هستید همان موقع دو دختر جیغ بکشند و رئیستان صدای چند دختر را به همراه موزیک رومانتیک بشنود. کجایی این غیر ممکن است؟!!؟

خیر! هیچ کدام اینها نیست! می دانید دروغ ترین و خالی بندی ترین چیزی که این هالیوودیها می خواهند به خورد مردم بدهند چیست؟ اینکه کله صبح به محض اینکه از خواب بیدار می شوند، نیم ساعت لب یکدیگر را گاز می گیرند و زبانشان را در حلق هم فرو می کنند! خودت را بکشی و خفه کنی و جر بدهی، کلهء صبح دهن آدمیزاد بوی لاشه سگ مرده می دهد! انگار یک جوراب را یک هفته از پاهایت در نیاورده باشی و بعد خیسش کنی و بگذاری زیر بغلت! خب تا بلند نشوی و نروی مسواک بزنی اگر خمیازه بکشی تا شعاع دو متری هر موجود زنده ای باشد پژمرده می شود که! آخه چقدر دروغ؟ چقدر فریب؟ خب مردم میرن اینکار رو امتحان می کنن اونوقت از طرف یه لگد یا پس گردنی میخورن که! چرا با زندگی مردم بازی میکنین خب؟؟!؟ چرا منو توی این موقعیت قرار میدین!؟!؟

19 پاسخ به “ای لعنت به تو هالیوود

  1. فریدا مارس 9, 2011 در 12:23 ب.ظ.

    سلام آقای سراب ساز سودا ستیز !!!!
    ببین یعنی زدی وسط خاااال … من انقده به این موضوع فکر می کنم که نگو … !!!! واقعا هم میره رو اعصاب آدم … کل ارتباط آدمیزاد با فیلم رو می زنه به هم !!! هاهاها …

  2. مرثا مارس 9, 2011 در 2:38 ب.ظ.

    خوب شد شرایطش پیش نیمد که امتحان کنم. همینطوریش که قحطی هست، فکر کن بعد مدت ها یکی رو پیدا کنی اون وقت اون یکی رو هم سر این موضوع از دست بدی. مرسی که آگاهم کردی

  3. خــــــآتون خـــــــآموش مارس 9, 2011 در 8:42 ب.ظ.

    ای نمیری تووووووووو🙂🙂
    اما همیشه هم اینجوری نیستا یعنی اونقدرها هم غیر ممکن نیست ..حالا از ما گفتن بود دیگه ..

  4. mr.p4r4d0x مارس 9, 2011 در 9:33 ب.ظ.

    ینی دیوونه ی طرز فکرتم…

  5. تکشیرزادهفت مارس 9, 2011 در 9:51 ب.ظ.

    کلی فکر کردیا !! این سوژه سوخته دیگه عزیزم! من از بچگی این سوال تو ذهنم بود، (ببین من چه خفنم! از بچگی از این فیلما میدیدم!!)اما تو همون بچگی مسئله رو تو ذهنم حل کردم….» همشون قبل از شروع فیلمبرداری مسواک میزنند بعد از خاتمه فیلمبرداری هم میرن حموم!!»
    اما من همه دغدغه زندگیم این بود که تو پشت صحنه این فیلما چه اتفاقاتی میفته!؟ :))

    هالیوود اگه دروغ نگه که جذاب نمیشه! وصف حال زندگی این روزای ماست که بی دروغ جلوه ای نداره!

    • سراب ساز سودا ستیز مارس 10, 2011 در 2:06 ب.ظ.

      در طول تاریخ میلیونها نفر بارها به ایده و مسئله مشترکی فکر کردن. مهم اینه که چه کسی اون رو پیاده کرده باشه. در نتیجه مهم نیست که شما از بچگی به این موضوع فکر می کردین، مهم اینه که من اون رو اینجا نوشتم!
      و نکته بعدی، با اطمینان از اینکه من از شما بزرگتر هستم این رو عرض کنم که این فکر همین دیروز به ذهن من خطور نکرده. اون زمانی که من به این مسئله در دوران کودکی فکر می کردم به احتمال زیاد شما متولد نشده بدین.
      البته جوابی هم بهش رسیدین چندان با مسئله ای که در موردش صحبت کردیم مربوط نیست. ما در مورد داستان یه فیلم حرف میزنیم و نه پشت صحنهء اون. اگه بخواین خیلی به پشت صحنه اهمیت بدین اون دو نفری که زبونشون رو تو حلق هم گره کردن، عاشق و معشوق نیستن، همکارن! پس مسئله به کل منطقی میشه.
      بله عزیزم، این سوژه سوخته، اما خودمون آتیش زدیم و خودمون پک زدیم و خودمون دودش کردیم. شما به خاکسترش رسیدی.

  6. مصطفی حسینی مارس 10, 2011 در 12:49 ب.ظ.

    بابا دست مریزاد. خیلی با حال گفتی رفیق

    قندون رو خوندی؟ ازت میخوام قبول کنی و باهام همکاری کنی. حقوق هم اوکی هست

    منتظر جوابتم

  7. آروما مارس 10, 2011 در 2:03 ب.ظ.

    ولی مورد داشتیم این کارو کرده و خیلی هم خوب از آب دراومده ها !😀

  8. مجتبی مارس 11, 2011 در 1:33 ق.ظ.

    دروغ ترین صحنه تو فیلمای ابرانی هم اینه که زنه با روسری (بعضی وقتها هم با مانتو) میخوابه و وقتی هم که بیدار میشه آرایش داره

    • سراب ساز سودا ستیز مارس 11, 2011 در 1:47 ق.ظ.

      خواهش میکنم، من اگه بتونم قضیهء تو حلق رفتن کلهء صبح یک فیلم هالیوودی رو برای خودم حل کنم، حتی یک سکانس از یک فیلم ایرانی رو نمی تونم باور کنم. شما کافیه فیلم رو Pause کنین و به کادر خیره بشین. مطمئن باشین بیشتر از 50% چیزهایی که میبینین دروغه! این رو البته میتونین با چشمان بسته در مورد دیالوگها هم تجربه کنین.

  9. L مارس 11, 2011 در 3:08 ق.ظ.

    نه به جووووون خودم خالي بنديش جاي ديگه ست:
    اينكه خانم هاشون هميشه همه وقت همه جا، وقتي از سر كار امدند يا وسط اشپزين يا تازه فارغ شدن …. هميشه
    انرژي
    حوصله
    وقت
    اشتياق
    همخوابگي با يار و دارند!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟!!!!!

  10. Mr.Karmand مارس 11, 2011 در 11:01 ق.ظ.

    نشستی فکر کردیا معلومه قشنگ

  11. اُغلن کبیر مارس 11, 2011 در 4:22 ب.ظ.

    اون موقعی که من این مطلب‌ت رو می‌خوندم کلی فکر می‌کردم که ته‌ش می‌خوای چی بگی؛ چی دروغ‌تر از همه‌ی این‌هایی‌ست که گفته‌ای؟ اتفاقاً این لب گرفتن بعد بیدار شدن یکی از اون چیزایی بود که دقیقاً من خیلی وقت‌ها راجع‌ بهش فکر کرده بودم ولی خب با گفتن این‌که «فیلمه دیگه» توجیه‌ش می‌کردم.🙂 کلاً موضع جالبی بود.
    این فیلتر بودن وردپرس خیلی عذاب می‌ده آدم رو. برای خیلی‌ها می‌خوام برم کامنت بزارم ولی… اگه از این کامنت‌‌هایی که توی فید می‌گنجونن داشتی خیلی خوب می‌شد.

    من دارم گزیده‌ای از مطالب قدیمی‌م رو به آدرس جدیدم منتقل می‌کنم، بعد می‌خوام اون قدیمیه رو حذف کنم. کار بدیه؟

پاسخی بگذارید

