سراب ساز سودا ستیز

سراب می سازم و سودا می ستیزم

حیف شد

مرد با آن سر برهنه، موهای از ته زده، صورت دراز و خط‌های ظریف چهره، قد و بالای خوب، چشمان آبی و نگاه مستقیم، با آن که چهل سالی داشت هنوز در بارانی خود لاغر می‌نمود. دستش را محکم روی میله قطار گذاشته و تمام سنگینی تنش را فقط روی یک پایش انداخته بود و با آن بالا تنه راحت معلوم بود که از آسودگی و نیرومندی برخوردار است. در این لحظه قطار کند کرد و سرانجام در ایستگاه کوچک و محقری ایستاد. لحظه‌ای بعد زن جوانی که نسبتاً خوش لباس بود از پایین دری که مرد به آن تکیه داده بود گذشت. زن ایستاد تا چمدان را از این دست به آن دستش بدهد و در این لحظه مسافر را دید. مسافر لبخند زنان به زن نگاه می‌کرد و زن هم نتوانست جلو لبخند زدن خود را بگیرد. مرد شیشه‌ی پنجره‌ی قطار را پایین کشید اما قطار دیگر راه افتاده بود. مرد گفت:« حیف شد ». زن جوان همچنان به او لبخند می‌زد.

(آدم اول – آلبر کامو)

3 پاسخ به “حیف شد

  1. پگاه مه 7, 2012 در 10:16 ب.ظ.

    مرد اول شاید… خودش بود …خود کامو!
    انگار هر صفحش یه داستان کوتاهه ! خوش سلیقه میخونی 🙂

  2. navat مه 7, 2012 در 11:10 ب.ظ.

    من اینقدر محو آن لبخند شده بودم که هیچ وقت نگفته بودم بیچاره مرد! همیشه به لبخند فکر کرده بودم! حالا هم که تعجب کرده ام و دلخور شده ام از خودم و بی رحمی خودم، و به زور وجدان دردم بگویم «چه حیف»، نمی توانم! هنوز محو و مست آن لبخندم: )
    چه خوب که زن آن لبخند را زد! چه خوب که همچنان آن لبخند ادامه داشت و دارد: ) این تکه از متن اصلاً حسرت نداشت، یک آسودگی خیال داشت، یک خوشی خیلی خوب! حالا که تو عنوان زده ای «چه حیف» من هنوز می خوانم «چه قشنگ» و نمی توانم زن را، خودم را، او را، هیچ کس را به خاطر لبخندی که باعث شده کسی بگوید «چه حیف» سرزنش کنم!
    باز هم اصرار دارم آن تی شرت بنفشت را بپوشی و خوش خوشک قدم بزنی بین جمعیت و لبخند تعارف کنی به همه. آدم ها با همین «چه حیف»های به یادگار مانده از آن لبخندها زنده اند! آدم ها زاده شده اند که لبخند بزنند و بفهمند که حیف است که جواب لبخندها را ندهند! لبخند بزن! بگذار دنیا بداند حیفی برایش: ) شاید بالاخره سر عقل که نه سر دل بیاید و بفهمد که نباید بگذار حیف شوند این لبخندها: )

  3. monaliza مه 9, 2012 در 4:31 ق.ظ.

    مبارکا.

پاسخی بگذارید

