سراب ساز سودا ستیز

سراب می سازم و سودا می ستیزم

ساده‌تر از آن چیزی که فکر می‌کنی

زانوی چپم امانم را بریده بود. فرقی نمی‌کرد که کلاچ ماشین را می‌فشرد، یا پله‌ها را بالا می‌رفت، یا سرپا روبروی سینک آشپزخانه می‌ایستاد، یا با من برای پیاده روی شبانه می‌آمد، یا می‌خواست کمک کند که جایم بلند شوم.

هزار درد و بلای عجیب و غریب را در ذهنم مرور می‌کردم که ممکن است سر این یکی دیگر چه بلایی آمده باشد. همیشه هم نتیجه‌ی نهایی تخیلات و تفکراتم منتج به این می‌شد که یا تا چند هفته دیگر پایم را قطع می‌کنند، یا از کنار آن یک پای دیگر بیرون می‌زند، یا سرطان زانو گرفته‌ام، یا یک دسته کرم ناشناخته در زانوی چپم لانه ساخته‌اند و یا هر چیز عجیب و غریب دیگری که یا ناشی از اعصاب و کوفت و زهرمار است، یا چندین عمل طاقت فرسا به همراه دارد، یا باید برای همیشه با عصا راه بروم، یا چندین سال قرص بخورم و تا ابد پماد بمالم. و یا اینکه اصلاً راه حلی ندارد. پس من درد را پذیرفته بودم و اصلاً سئوالی مطرح نمی‌کردم که نیاز به راه حل داشته باشد.

چند روز پیش اما دیگر تحملش ممکن نبود. رانندگی، پله، سینک آشپزخانه، پیاده روی شبانه، بلند شدن از جا، هیچکدام را نمی‌شد بدون درد ممتد انجام داد. رفتم پیش دکتر و خودم را برای هر تشخیص غم انگیزی آماده کردم. دکتر کمی با پر و پاچه‌ام ور رفت، گفت عضلات پایم را منقبض کنم، بعد دفترچه بیمه‌ام را نگاهی کرد و به کناری گذاشت، یک برگه کاغذ برداشت روی آن نوشت 5x50x10 و داد دستم! این یعنی چی؟ چقدر پیچیده! یعنی اسم بیماری من 5 ضربدر 50 ضربدر 10 است؟ یعنی بیماری من 2500 است؟ یعنی باید 5 تا آمپول در هر 50 ساعت به مدت 10 سال بزنم؟ یا 5 ساعت عمل در 50 جای زانوی‌ام را 10 مرتبه تحمل کنم؟ دکتر رشته افکارم را پاره کرد و گفت: «منقبض کردن عضلات پایت را انجام بده. هر دفعه 5 ثانیه منقبض نگه دار، برای 50 بار. این کار را 10 دفعه در روز تکرار کن» گفتم همین؟! گفت همین!

دو سه روز گذشته است، 5x50x10 را انجام داده‌ام، از دردی که چندین ماه تحملش کرده بودم هیچ خبری نیست! به همین سادگی!

 

پاسخی بگذارید

